Totalbelopp

                                    

Tillbaka till kundservice

Köpvillkor

 

För att handla produkter från Essem Designs webbshop (www.essem.se/se) krävs det att du fyllt 18 år och är bosatt i Sverige. Vi reserverar oss för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Priser anges alltid i svenska kronor inklusive 25% moms. Priserna inkluderar inte fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp. 

Kontaktinformation 

Huvudkontor, Lager- & returadress 

Essem Design AB 
Nennesmovägen 9 
33433 Anderstorp 
Sverige 

Företagsinformation 

Essem Design AB 
hello@essem.se 
+46 (0) 371-19410 
Org.nr 556627-8809 
Momsreg.nr SE556627880901 

 

Leveransvillkor 

Fraktkostnad 

Alla beställningar i webbutiken som överstiger 1 500 SEK skickas fraktfritt inom Sverige. Vid beställningar under fraktfrigränsen tar vi 59 SEK i fraktavgift, oavsett hur många varor du köper. 

Leveranstid 

De flesta produkter som visas i vår webbutik finns i lager för omgående leverans. Normal leveranstid för dessa produkter inom Sverige är 2–5 dagar från det att vi mottagit och registrerat din order. Uppskattad leveranstid anges vid varje produkt. Under jul/nyår och sommaren kan leveranstiden bli något längre än det som är angivet då vissa av våra leverantörer håller stängt. 

Covid-19

På grund av den rådande situationen med Covid-19 så kan våra leveranser till er påverkas. 

Fraktbolag 

Inom Sverige använder vi oss av följande bolag beroende på försändelsens storlek: 

Postnord varubrev 

Används vid mindre försändelser och kommer direkt i din brevlåda alternativt finns att hämta hos ditt närmaste ombud. Avisering kommer då skickas ut av ombudet.  

Schenker ombud 

Skickas direkt till ditt närmaste ombud. Avisering kommer då skickas ut av ombudet 

Skrymmande varor 

Varor som är skrymmande och inte kan hämtas ut hos ett ombud kommer skickas med Schenker Parcel och levereras direkt till din hemadress. Om detta är fallet kommer vi meddela dig detta. Transportören kommer kontakta dig för att bestämma tid för leverans.   

Uthämtning hos ombud 

Om du hämtar hos ett ombud så behöver du en giltig legitimation, samt det nummer som du fått i din E-post- eller SMS-avisering. Bud visar bådas legitimation. Paketet ligger hos ombudet eller i butiken i 14 dagar innan det returneras till vårt lager. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut som för närvarande ligger på 200 SEK. 

Fraktskador 

Om du ser att emballaget är sönder ber du postombudet eller transportören att anteckna detta på din kvittens, sedan tar du kort på skadorna, både på ytteremballaget och på den skadade produkten. Därefter kontaktar du oss enklast genom vårt retur- & reklamationsformulär och bifogar den undertecknade kvittensen samt bilder. Viktigt att detta görs inom 2 dagar. Vi ersätter den fraktskadade produkten och skickar ny.  

 

Betalning 

I Sverige erbjuder vi Klarna Checkout ("Klarna") som betalningssätt. Klarna i sin tur erbjuder flera olika alternativ för dig som kund att genomföra din betalning. Klarna presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. När du har identifierats uppvisar Klarna vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. 

Faktura 

Vi erbjuder genom Klarna möjligheten att betala inom 14 dagar efter ditt köp. I vissa fall kan betalningsfristen vara ännu längre, men då mot en extra avgift. Din faktura aktiveras och skickas till dig via den mejladress som du uppgav vid köptillfället. Fakturan skickas samtidigt som din beställning skickas från vårt centrallager. 

När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller E-post. För fullständiga villkor för fakturabetalning, vänligen klicka på länken "Villkor" i kassan efter du valt faktura som betalningsmetod. 

Delbetalning 

Du kan välja att dela upp din betalning på flera betalningstillfällen mot en fast månadsavgift samt en räntekostnad. Vänligen besök Klarna för detaljerade villkor för detta. 

Direktbetalning 

Med Klarnas Betala direkt kan du genomföra en betalning från ditt bankkonto. Klarna delar aldrig dina bankuppgifter med någon förutom din bank. Betalning med autogiro erbjuds kunder efter en godkänd kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning inhämtas. Normalt dras pengarna från ditt konto två bankdagar efter att vi hanterat din beställning, vanligtvis när varorna skickas av oss. Du kan läsa mer om när pengarna dras från ditt bankkonto och vad som gäller för din betalning i Klarnas villkor för autogiro. 

Bankkort 

I Klarna Checkout kan du även välja att betala direkt med något av följande bankkort: VISA, Mastercard, American Express. 

 

Garantier 

Garantin för våra produkter gäller i 10 år. Alla eventuella garantier gäller i de länder vi säljer till. Om du åberopar garantin ska du kontakta oss. Varans utseende kan variera beroende på material och produktion. 

Vi följer de regler som omfattas av svensk lag.  

Vänligen kontakta oss innan köp för ytterligare information om just din vara. 

 

Reklamation 

Alla reklamationer, skadade eller felaktiga varor, ska anmälas till oss snarast efter mottagen leverans, särskilt viktigt är det vid misstanke om fraktskada (se fraktskador under leveransvillkor). Ta bilder på skadan som du kan skicka till oss tillsammans med din reklamation innehållande ordernummer och dina kontaktuppgifter. Du gör detta enklast via formuläret Retur-/Reklamation 

Avvikelser i naturmaterial 

Alla naturmaterial såsom gjuten aluminium, trä o.s.v. kan ha naturligt förekommande avvikelser. Exempelvis kan det förekomma i de gjutna delarna, såväl som att trä kan variera gällande var träets ådringar ligger. Detta är inte något som nödvändigtvis berättigar en reklamation, eftersom det är en naturlig del av materialet. 

Vid en godkänd reklamation står vi som leverantör för alla kostnader som kan kopplas till reklamationen, inklusive all frakt. 

 

Ångerrätt & Retur 

Vi på Essem Design vill självklart att du ska vara nöjd med din vara. När du handlar hos oss har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Efter att du har anmält din retur till oss genom vårt formulär Retur-/Reklamation, och vi har godkänt den, använder du den medföljande returfraktsedeln och så har du sedan 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan. Observera att du aldrig ska returnera en vara utan att kontakta oss först. 

Du får självklart t.ex. plocka upp och titta på varan, men produkten ska skickas tillbaka i originalskick och i originalförpackning.

Vi en retur tar vi 100 SEK i returavdrag samt om varan är skadad ytterligare 100 SEK i värdeminskningsavdrag.  

Undantag från ångerrätten  

Ångerrätten gäller enbart lagervaror, då beställningsvaror sätts i produktion efter din beställning som konsument och tillverkas just för dig. Detta står tydligt vid de produkter det gäller.

Återbetalning 

Återbetalning och kreditering av din retur minus returavdraget 100 SEK och eventuell värdeminskning 100 SEK görs inom senast 30 dagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Återbetalningen sker via/med samma betalmetod som valdes vid din beställning. 

 

Tvist 

Klagomål eller synpunkter avseende våra tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundtjänst hello@essem.se. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Kontaktuppgifter: 

Allmänna Reklamationsnämnden 
Box 174  
101 23 Stockholm 
http://www.arn.se  

 

Integritetspolicy 

Vi värnar om din integritet. Vi vill därför informera dig om hur vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss samt vilka rättigheter du har. Detta behandlas särskilt i vår integritetspolicy. 

 

Cookies 

När du besöker Essem Designs webbutik sparas så kallade “session cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen. Om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Dessa cookies försvinner från din dator när du stänger ner din webbläsare. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna besöka vår webbplats. 

 

Force Majeure  

Essem Design AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc. 

 

Tack för att du handlar hos oss på Essem Design!